BREXIT SI SERVICIILE SECRETE

Ieşirea Marii Britanii din UE va avea, cu certitudine, reverberaţii şi în domeniul activităţii structurilor de intelligence, al securităţii în general, însă nivelul şi consecinţele acestora sunt, deocamdată, dificil de estimat. Primele evaluări, timide, ale unor experţi politico-militari sau din zona serviciilor secrete sunt împărţite şi au un caracter general, chiar şi celor mai experimentaţi analişti fiindu-le greu să discearnă avantajele şi/sau pericolele din nebuloasa politicului ce a generat Brexit.

 

 

1). Imediat după atentatele de la Bruxelles, partizanii Brexit, îndeosebi UKIP, formaţiune politică eurosceptică şi ostilă imigraţiei, s-au grăbit să acuze UE de laxism faţă de ameninţările teoriste, scopurile fiind preponderent de natură electorală. UKIP critică vehement libera circulaţie în spaţiul comunitar şi Acordul de la Schengen, la care Marea Britanie nici nu este parte.

Experţi ai serviciilor de informaţii franceze estimează că, în pofida deflagraţiei politice considerabile, Brexit nu va avea consecinţe serioase în materie de apărare, intelligence sau chiar securitate, întrucât aici Uniunea Europeană joacă doar un rol modest şi, în plus, Marea Britanie s-a ţinut, tradiţional, departe de orice iniţiative în asemenea domenii.

De altfel, notează analiştii francezi, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, care avea deja un statut particular în cadrul Uniunii (în afara zonei euro şi a spaţiului Schengen), a blocat constant orice tentative comunitare vizând Politica de Apărare şi Securitate Comună –PESC, făcând astfel jocul partenerului său de peste ocean.

Richard Dearlove, şeful Secret Intelligence Service - MI6 (spionajul britanic) între 1999-2004, susţine că ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană  „va aduce un câştig în materie de securitate”, prin întărirea controlului imigraţiei. Fostul patron al MI6 consideră că „Brexitul va diminua costurile pentru securitatea regatului” şi că, în privinţa schimbului de informaţii, structurile de intelligence insulare „dau mai mult decât primesc.”

Michael Hayden, fost director al Agenţiei Centrale de Informaţii (2006-2009), a afirmat că serviciile secrete din statele UE sunt „foarte inegale”, pecizând că Uniunea Europeană „nu este un contributor natural la securitatea individuală a ţărilor membre, pe care ar putea, eventual, să le sprijine pentru asigurarea securităţii propriilor cetăţeni.”

2). Premierul David Cameron avertiza, înainte de referendum, că „ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană va avea consecinţe în materie de securitate naţională, divizînd Occidentul într-un moment în care este angajat în  combaterea unei ameninţări mondiale, reprezentată de Statul Islamic din Irak şi Siria.”

David Petraeus, fost patron al CIA şi ex-comandant al Forţelor Internaţionale de Asigurare a Securităţii-ISAF din Afganistan, estimează că ieşirea Marii Britanii din UE ar face mai periculoase şi mai dificil de gestionat actualele provocări internaţionale. Într-un interviu recent pentru „Daily Telegraph”, generalul american susţinea că, în prezent, „consolidarea structurilor militare de intelligence şi cooperarea diplomatică occidentală constituie cea mai bună metodă de a ne apăra...cu toate imperfecţiunile sale, Uniunea Europeană rămâne un actor esenţial în acest domeniu.”

David Omand, fost şef al Cartierului General pentru Comunicaţii Guvernamentale – GCHQ (1996-1997),  estimează că, în materie de securitate, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord are, încă, „tot ceea ce este mai bun din cele două lumi”: controlează propriile frontiere şi întreţine legături strânse cu celelalte  state comunitare”.

►În opinia directorului „Europol”, Rob Wainwright, după ieşirea din UE, „Marea Britanie va deveni mai vulnerabilă la ameninţările teroriste, deoarece va pierde avantajele de care dispune în prezent, cum ar fi accesul la bazele de date şi posibilitatea de a participa la proiecte specifice de intelligence.” De asemnea, cooperarea va deveni mai dificilă, iar Londra va trebui să renegocieze toate acordurile şi reglementările legislative cu fiecare dintre cele 27 state membre. În asemenea condiţii, în materie de intelligence, nivelul de cooperare şi transparenţă în raporturile cu ţările UE nu va mai fi acelaşi.

Joe Twyman, şeful Secţiei de cercetări politice şi sociale al Institutului de sondare a opiniei publice „YouGov”, opinează că, pe termen scurt, ieşirea din UE a Marii Britanii ar putea fi avantajoasă, nu însă şi în perspectivă. „Securitatea este importantă, frontierele la fel, dar economia este vitală. Totul se poate schimba dacă Marea Britanie va fi lovită, iarăşi, de atentate teroriste.”

Aimen Dean, agent al serviciilor secrete britanice, fost jihadist infiltrat în Al Qaida, afirmă că „Statul Islamic a receptat rezultatele referendumului ca pe o victorie, iar ieşirea din UE a Marii Britanii ca primă etapă în procesul de destrămare a Uniunii”.

►Opinii interesante a exprimat, „la cald” şi olandezul Dick Schoof, Coodonator Naţional pentru Contraterorism şi Securitate: „...în caz de Brexit, Europa va trebui să regândească noi modalităţi privind schimbul de informaţii, vital în lupta pentru combaterea acţiunilor teroriste ale ISIS...ieşirea Marii Britanii va avea consecinţe, pentru că lipsa unor informaţii dintr-o ţară poate crea pericole pentru alta...Cooperarea serviciilor de informaţii ale ţărilor comunitare cu cele ale Marii Britanii, ţară din care au plecat mulţi cetăţeni să lupte alături de ISIS, este excelentă...Va fi mai dificil fără Londra, dar vom găsi soluţii pentru depăţirea situaţiei.”

Julian Assange (autorul celebrelor dezvăluiri din WikiLeaks) pune, într-un fel, „punctul pe i” în ceea priveşte raportul „Brexit-servicii secrete”, dezvăluind faptul că Statele Unite şi partenerii lor din ceea ce experţii numesc „Cei cinci ochi” (acord confidenţial între structurile de intelligence din SUA, Marea Britanie, Canada, Australia şi Noua Zeelandă) dispun de resurse şi capacităţi enorme în comparaţie cu cele ale altor ţări, pe care le domină din acest punct de vedere.

*

Şi, în final, una dintre cele mai profesionale şi avizate opinii. Eliza Manningham-Buller, fost director al Secret Service – MI5 (contraspionajul britanic)  în perioada 2002-2007, a făcut o analiză axată pe „fapte şi fără emoţii” cu privire la posibilele consecinţe ale Brexit, din care am reţinut doar ideile de forţă:

„...Într-o perioadă în care un atentat pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord pare foarte probabil, cu certitudine că vom fi mai în siguranţă în interiorul Uniunii Europene...Dacă ne izolăm, vom pierde mult din influenţă, iar din unele forumuri vom fi excluşi...

...Nu este recomandabil ca Marea Britanie să părăsească UE într-un moment în care preşedintele Vladimir Putin îşi arată muşchii faţă de ISIS, Coreea de Nord continuă testele nucleare – pentru a nu vorbi decât despre câteva ameninţări...

...Serviciile secrete britanice primesc informaţii importante, care salvează viaţa prietenilor noştri europeni. Dacă UE va fi slăbită prin plecarea noastră, atunci şi securitatea noastră va fi slăbită...Nu bariere à la Donald Trump la frontierele insulei vor diminua pericolul terorist. Ideea că un asemenea pericol vine din Europa este falsă: teroriştii sunt aici, sunt născuţi în Regat, iar cooperarea inernaţională, îndeosebi cu ţările apropiate, de la care am primit informaţii de calitate, este vitală!” 

Alexandru OMEAG